Odpowiednio przygotowany plan rozwoju eksportu zwiększa bezpieczeństwo inwestycji podczas wejścia na zagraniczny rynek i okazuje się niezbędnym dokumentem dla firm, którym zależy na zmniejszeniu nieplanowanych wydatków podczas rozszerzania swojej działalności. W zależności od rodzaju prowadzonej działalności oraz od rynku, na który chcemy wejść, plan rozwoju eksportu może liczyć od 80 do ponad 100 stron. Wynika to z faktu, że znajdują się w nim szczegółowe informacje dotyczące analizy lokalnego rynku, badania konkurencji, analizy SWOT, opis strategii wejścia na zagraniczny rynek, szacowane koszty czy harmonogram przeprowadzenia inwestycji. Dlatego warto dowiedzieć się, jak przygotować plan rozwoju eksportu, aby omówić w nim najważniejsze kwestie i zwiększyć szanse na powodzenie działań.
Analiza zagranicznych rynków - dlaczego warto ją przeprowadzić?
Szczegółowa analiza zagranicznych rynków jest jednym z najważniejszych elementów planu rozwoju eksportu. Bez niej nie można oszacować kosztów inwestycji, ocenić jej ryzyka czy przygotować harmonogramu wejścia na rynek. Tego typu analiza powinna zostać przeprowadzona na podstawie aktualnych danych i badań, co niekiedy wymaga badań i nowych testów. Warto przy tym pamiętać, że dane pochodzące sprzed kilku lat często okazują się już nieaktualne, co może wpływać na większe koszty dostawy czy produkcji, a także na mniejsze zyski ze sprzedanych produktów. Z tego też powodu przedsiębiorcy przed rozszerzeniem swojej działalności na zagraniczne rynki wprowadzają plany i harmonogramy, które mogą trwać nawet kilka miesięcy, ale które przygotowują firmę na inwestycję oraz na związane z nią koszty.
Mimo że wejście na zagraniczne rynki wiąże się z ryzykiem, jest ono naturalnym etapem rozwoju każdej firmy, która chce dotrzeć do jak największej grupy odbiorców i stale zwiększać swoje zyski. Dlatego też tego typu inwestycji nie należy się bać, a jedynie poświęcić więcej czasu na ich przemyślane zaplanowanie. Warto przy tym wspomnieć, że istnieją profesjonalne firmy, które specjalizują się w znajomości poszczególnych rynków i które przeprowadzają ich szczegółowe analizy na życzenie klienta. Przykładem takiego przedsiębiorstwa jest między innymi East Analytics, które skupia się nie tylko na przygotowaniu rzetelnego planu rozwoju eksportu, ale także na identyfikacji konkurencji czy na skutecznym marketingu w lokalnych językach i w zgodzie z lokalną kulturą.
Plan rozwoju eksportu a sektor działalności firmy - o czym warto pamiętać?
Decydując się na rozwinięcie firmy i na wejście na zagraniczne rynki, warto przygotować plan rozwoju eksportu na podstawie danych dotyczących sektora naszej działalności. Skupiając się na sektorze IT czy na przemyśle, należy przede wszystkim wziąć pod uwagę konkurencję i potencjalnych klientów zainteresowanych tego typu usługami. Z tego też powodu dobrym pomysłem będzie poszukanie danych i raportów, które okażą się bardziej zawężone, a nie ogólne. Z kolei w sytuacji, gdy nie mamy dostępu do tego typu danych i nie jesteśmy w stanie samodzielnie przeprowadzić analizy rynku, również możemy zdecydować się na skorzystanie z usług zewnętrznych firm, które takimi raportami zajmują się na co dzień.